Oppvekst og skole
Til tross for at barna er fremtiden i Nepal og Kina, blir deres behov ofte nedprioritert av ulike årsaker. Den viktigste arenaen for barn og unge er hjemmet og skolen. HimalPartner jobber derfor for å styrke innsatsen på disse arenaene, gjennom foreldreveiledning og lærerutdanning.
Nepal
FORELDREVEILEDNING (ICDP)
Partner: Early Childhood Education Center (ECEC)
Hvorfor: Mange nepalske foreldre og personer med omsorgsansvar for barn har manglende eller liten kunnskap om barn og unges psykososiale utvikling.
Hva: ECEC har i flere år arbeidet med ICDP. Et av delmålene er å få myndighetene til å inkludere ICDP i sine programmer, og at andre organisasjoner tar det i bruk i Nepal. Dette har ECEC lyktes med ettersom flere anerkjente organisasjoner og lokale kommuner i Nepal tar ICDP-programmet i bruk. ECEC har nå utdannet nepalske «trenere». På denne måten har ICDP Nepal blitt mer selvstendig, og bærekraften sikres. I tillegg etablerer ECEC en digital database (Data Management System) som skal gjøre det lettere å holde oversikt over alle deltagerne som har fått ICDP-opplæring og kursing, både omsorgsgivere og kursholdere. ECEC pleier også et stort nettverk av ICDP-interesserte i Nepal ved å legge til rette for nettverksmøter og konferanser. ECEC sikter på å utvide sin kompetanse regionalt i Sør-Asia.
ABBS – HÅPETS SENTER
Partner: Asha Bal Bikash Sewa (ABBS)
Hvorfor: Barn og ungdom med funksjonsnedsettelser har det vanskelig i Nepal. De utsettes for stigmatisering og deres behov og rettigheter blir ikke alltid ivaretatt. Foreldre møter ofte fordømmelse framfor forståelse. Noen blir ekskludert fra familien og lokalsamfunnet hvis de får et barn med spesielle behov. Det anses ofte som dårlig karma og straff for handlinger gjort i tidligere liv.
Hva: ABBS er et dagsenter i Kathmandu som gir barn og ungdom med funksjonsnedsettelser mulighet til å utvikle sine talenter og oppnå sitt potensial. Foreldre får veiledning og opplæring i hvordan best legge til rette for barnet. Ansatte ved ABBS har også fått opplæring i foreldreveiledningsprogrammet ICDP, og bruker det aktivt i både samhandling med barna og i veiledning av foreldrene
UTTHAN CHAUTARI – SUKHAD SKOLEPROSJEKT
Partner: Utthan Chautari
Hvorfor: I Nepal skal det være gratis å gå på skole for barn opp til åttende klasse. Mange kommunale skoler sliter økonomisk og klarer ikke å betale lærerne. Budsjettet er stramt og elevene mange. Det er ikke nok lønn til lærere, så det medfører ofte at skoler kan ha kun to lærere på 200 elever. Hvis de skal klare å drifte skolen, er de nødt til å ta betalt fra foreldrene.
På sletten i vestre Nepal ligger Kailali. Der lever 33% av befolkningen under fattigdomsgrensen. Enslige foreldre og familier med lite inntekt har ikke nok penger til å betale for at barna deres skal få gå på skole. De har heller ikke råd til å betale for skoleuniform og bøker. Mange barn går til skolen uten å ha mat å spise som lunsj da pengene ikke rekker til.
Hva: Utthan Chautari betyr «Oppløftet Hvilested» og er en liten organisasjon som har sprunget ut fra en av Kailalis første menigheter. Siden 2013 har de drevet små prosjekter gjennom å støtte personer, familier og grupper av mennesker som trenger hjelp i nærområdet rundt Tikapur i Kailali. De har tidligere støttet familier som er blitt rammet av flom, arrangert helsekontroller på landsbygda og støttet fattige familier slik at deres barn skal få en bra skolegang.
I dette prosjektet betales skolepenger direkte til skoler, slik at ni barn kan få skolegang. Utthan Chautari sørger også for at barna får skoleuniform og skolebøker. Familiene får en liten sum penger hver måned som gjør at barna har noe med seg å spise hver dag. Gjennom dette arbeidet kan barna ta del i undervisningen på lik linje med andre barn, og de trenger ikke gå sultne gjennom dagen. Dette er et nytt prosjekt som ble startet i 2023. Utthan Chautari har ingen ansatte og gjør dette arbeidet med et ønske om å hjelpe mennesker som ikke er en del av kirken. De er ni personer som frivillig gjennomfører arbeidet og ser til at det fungerer. De bruker den lokale kirkens nettverk for å følge opp prosjektet rundt om i Kailali.
Kina
FORELDREVEILEDNING (ICDP) I DEN TIBETANSKE AUTONOME REGION (TAR)
Partner: Himal Education and Training Center (HETC)
Hvorfor: I tibetanske områder, som i resten av Kina, blir barndommen sett på som en forberedelsestid for voksenlivet. Barndommen har liten eller ingen verdi i seg selv. Det er lite forståelse for de psykososiale behovene som barn og unge har. Det er få tiltak som er rettet mot oppdragelse av barn og unge. Foreldreveiledning er heller ikke et begrep som de fleste forstår.
Hva: I samarbeid med ICDP Kina sitt hovedkontor i Kunming jobber HETC med å øke kompetansen og bevisstheten om barn og unges utvikling i det lokale samfunnet i TAR. Innholdet i ICDP-programmet blir tilpasset tibetanske forhold og væremåte slik at kursets innhold er forståelig og anvendelig. HETC ble opprettet i 2020 av lokale ressurspersoner med langvarig tilknytning til HimalPartner. I 2021 ble HETC offisielt registrert som et foretak, og kontorlokaler ble sikret i sentrum av storbyen. I denne fasen av prosjektet er hovedfokus satt på kompetansebygging av stab ved å ta kurs og praksis, profilering av ICDP-programmet overfor ulike utdanningsinstitusjoner og nettverksbygging.
Bhutan
FORELDREVEILEDNING (ICDP) I BHUTAN
Partner: Khesar Gyalpo University of Medical Sciences of Bhutan
Hvorfor: Å være barn i Bhutan kan by på store utfordringer. Først på 2000-tallet ble det fokus på barnas oppvekstsvilkår, og en forskningsrapport fra 2004 avdekket store mørketall knyttet til det man visste om seksuelt misbruk rettet mot barn. I tillegg viste rapporten at ødelagte familieforhold førte til problemer i tenårene, som igjen forplantet seg i voksen alder. I Bhutan er tilgangen til alkohol enkel, da hvem som helst kan starte et hjemmebryggeri. Alkoholisme er et omfattende problem. Flere barn vokser opp i hjem der enten den ene eller begge foreldrene er alkoholikere.
Hva: Faculty of Nursing and Public Health ved Khesar Gyalpo University har bedt oss om å holde kurs for opplæring av ICDP-fasilitatorer. Det er lagt et løp for at vi kan sende to ICDP-trenere fra Norge for å holde et fullstendig ICDP-kurs på tre moduler. De to første vil bli holdt i 2024, og det tredje er planlagt for 2025. Arbeidet skjer i samarbeid med Stiftelsen Progreso og ICDP Norge.