Reisebrev fra Butwal
Brigt Roar Skeie jobber som yrkesfaglærer ved Knarvik VGS. Skolen har i flere år vært prosjektfadder for HimalPartners Norad-finansierte samarbeidsprosjekt med Butwal Technical Institute (BTI) i Nepal. Her har de bidratt med sin kompetanse, slik at tilbudet oppleves som attraktivt for unge nepalere. Her forteller han fra en reise han nylig foretok til BTI. Med seg på reisen hadde han to tidligere elever.
21. april
Det ble noen timer på BTI for å komme i gang med maskinen. Godt å møte igjen mange kjente! CNC maskinen hadde flere alarmer som vi ikke forstod. Til slutt prøvde vi å koble om strømmen til maskinen (byttet faser). Da var maskinen oppe og gikk igjen. I morgen formiddag blir det klargjøring av maskin og verktøy til opplæring for lærere og elever på bti, i tillegg til fagfolk fra industrien. Vi håper å få produsert noen deler for industrien så de kan se reelle eksempler på kvaliteten.
22. april
Full dag på skolen med klargjøring og testing av maskin. Det interessante med CNC maskiner, er at man kan lage deler til maskinen i maskinen. I dag var jeg på en butikk som selger verktøy for å kjøpe ekstra utstyr. Utstyret passet ikke helt, så da måtte vi lage en del til å holde verktøyene. Kristin og Sondre har jobbet i maskinen hele dagen med å rigge til maskinen og programmere deler. Det har blitt lite opplæring enda, men det kommer. Sondre sa det veldig fint med at han gledet seg til å kunne gi videre kunnskapen han hadde fått, det var jo derfor vi kom til Nepal.
Elever på skolen har vært involvert i noe av arbeidet i dag. Sveiseelever hjalp oss med å løsne en verktøyholder fra en liten motor. De har også bidratt med å kappe opp material vi trenger i maskinen. Mange av de var nysgjerrige på hva vi gjorde.
Avsluttet dagen med Dahl Bhat
For de av dere som ikke har sett en CNC-maskin i aksjon, så er viser disse videoene hva som skjer inn i maskinen. Et program med koder forteller maskinen hva som skal gjøres, så kjøres verktøyet inn i materialet og lager ønsket form.
23. april
I dag var det offentlig helligdag og undervisningsfri. Flere lærere bestemte seg likevel for å delta på opplæringen. 2 lærere fra BTI, 2 lærere fra naboskolen KNIT, og en person fra industrien. Oppstarten ble litt uryddig grunnet klargjøring av maskin. Men vi kom i gang. Flere har fått jobbet med koordinater på tegninger, mens andre har kjørt maskinen.
Dagens oppgave i maskinen var en sjakkbonde med en type kuleform som er vanskelig å lage i manuelt produksjonsmaskineri.
Nabobedriften til skolen jobber med produksjon og reparasjon av deler til vannkraftverk. De har mange lærlinger fra skolen. Vi fikk et besøk der og diskuterte muligheter for produksjon av deler i cnc maskinen. Det ble en fin diskusjon og vi har nå flere ulike deler som kan lages på skolen. Det skal da kunne gi skolen en viktig inntekt for å kunne holde maskinen i gang. Opplæringen videre vil være med deler til nabobedriften NHE. Så regner med at ryktet går raskt om mulighetene i maskinen!
Kristin fikk overrakt en gave til skolen fra sin bedrift Framo. Gaven er et digitalt skyvelære som er et viktig måleinstrument i CNC faget. Måleverktøyet er kalibrert av en Framo arbeider som er gift med en dame fra Pokhara (Nepal). En kjekk og personlig kobling!
Calle, utsending for HimalPartner i Asia, kom til Butwal i dag. Det var en hyggelig overraskelse! Vi trodde han skulle komme litt senere i uka. Det ble en hyggelig middag med fin prat om Nepal!
I morgen fortsetter vi med opplæring i maskinen. Kristin og Sondre står på og er fantastiske med klargjøring av maskin og formidling av kunnskap til kursdeltakerne. Jeg har fremdeles stor tro på at BTI får tilstrekkelig kompetanse til å jobbe videre , selv om det er knapt med tid vi har i Butwal.
Onsdag 24. april
Vi er allerede halvveis i oppholdet i Butwal. Varmen er noe bedre i dag, eller så er vi blitt vant til temperaturen, som ligger rundt 37-38 grader i dag. Kristin tok det rolig på hotellet i dag, så satser vi på at hun er klar igjen i morgen! Vi savnet henne på skolen, og mange som spurte etter henne. Men vi fikk mye ut av dagen selv om vi var to instruktører til opplæringen.
I dag har elevene fått bidra mye, og fått sett mye på maskinen. De fikk også sette i gang 3D-printeren. Underveis ble det konkurranse for å vinne gjenstandene som var laget. Skikkelig god stemning! Elevene lagde en skinne for å feste kontrollskjermen i ulike vinkler for å få bedre oversikt. Elevene fikk en skisse sammen med en forklaring på hvor den skulle stå. De fikk selvfølgelig montere den selv. Dette fungerte perfekt!
En annen oppgave for elevene var å gjøre arbeidsmaterialene fra NHE kortere. Vi prøvde å få ordnet dette i de manuelle maskinene, men det ble for tungvint. Vi fant en løsning for å gjøre dette i CNC-maskinen. Dette viser behovet for bedre utstyr! Vi skal også få riktig lengde på emner vi får til skolen.
Vi fikk laget 2 ferdige akslinger til NHE. Målet er å lage flere av den samme akslingen. Vi hadde noen spørsmål om mål og detaljer, så ingeniørene kom over til maskinen. De var imponert over kvaliteten på det ferdige resultatet. Vi brukte omtrent 10 minutter, mens de bruker rundt 3 timer i sine maskiner.
Ingeniørene fra NHE hadde også med seg flere tegninger på deler de lurte på om vi kunne lage. Vi tegnet og 3D-printet den ene dysen. Vi dreide også en side av en demo dyse, som vi skal fullføre i morgen. Denne delen var den første delen som en deltaker deltok på hele operasjonen fra tegning til ferdig kjøring i maskin. Det er bratt læringskurve, så de får kjørt seg!
Mange viktige lærere på skolen kom innom verkstedet i dag. Flere har vært skeptiske til maskinen og de store investeringene som er gjort. I dag så de kontrete resultater som vil gjøre en forskjell både for skolen og bedrifter i Nepal! Vi kunne fint hadde aktivitet i mange maskiner på verkstedet nå!
Torsdag 25. april
Kristin var på plass igjen i dag. Det var alle glad for! Vi fikk gjort mye godt arbeid i maskinen i dag! På formiddagen var det flere elever på verkstedet, men de var ikke like aktive som i går. Kristin og jeg begynte dagen med å levere delene vi hadde laget for NHE. De var fornøyde med resultatet, men ikke så fornøyd da vi sa at det ikke ble flere av de delene denne gangen. Vi snakket med ingeniørene om andre deler. Vi fikk råmateriale til en dyse i rustfritt stål. I dag fikk vi laget program til dysen, så er planen å begynne i morgen med kjøring. Dersom det går fint, kan det bli en aktuelt produksjon for BTI.
Ingeniørene fra NHE kom også på et besøk midt på dagen. De er veldig nysgjerrige på maskinen og effektiviteten. Den rustfrie delen bruker de 4 timer på, mens CNC maskinen bruker 10-15 minutter.
Hovedlærer for CNC er Ramesh. Han er veldig hyggelig og positiv, samtidig forsiktig av seg. Han lagde sin første del i dag og var tydelig stolt! Han skal gi opplæring videre på skolen, så vi fokuserer på at han skal bli trygg.
Tidligere elever ved BTI hadde sitt årsmøte i dag. Mange av de kom innom på verkstedet mens vi jobbet i maskinen. De var imponert av delene. Demonstrasjon av kjøring ble avbrutt grunnet strømstans, så det ble lite kjøring mens de var innom. De fikk uansett se at det var aktivitet og kunne se flere deler som var laget hos BTI og eksempler jeg hadde med fra Norge.
Noen tall om denne uka:
4 kursdeltakere
3 instruktører
100+ elever innom for å se på aktiviteten i maskinen
30+ elever aktivt involvert med bidrag i maskinen
8-10 fagpersoner innom fra NHE 6-8 gamle elever fra BTI som sjekket ut maskinen
3 kræsj med maskinen
20+ 3d-printede BTI flaskeåpnere
18 små og store deler produsert i cnc maskinen
Mange flotte samtaler om veien videre i Nepal!