Et eventyr med mening
Han våkner praktisk talt ansikt til ansikt med en stor jak. Jim Lindquist er daglig leder i Indian Adventures AS og er, sammen med 14 andre norske motorsyklister, på «eventyr med mening». De er på den tibetanske høysletta.
Tekst: Jim Lindquist og Terje Holmedahl
Foto: Jim Lindquist
– Jeg våkner i teltet på 4600 meters høyde. Det er minusgrader. Utsikten fra teltåpningen er en motorsykkel parkert ved bredden av buddhistenes hellige sjø, Serye lake. Det begynner å lysne i det jeg kryper ut av teltet. Rundt meg står 15 telt og 15 motorsykler og ellers bare enorme vidder og runde åser.
«Det blir bra bilder av sånt!»
Dette er hjemmet til store flokker med langhårede jakokser. Morgenlyset får rimet i gresset til å skinne hvitt når de første solstrålene treffer det. Jakene kommer nærmere. Noen morgenfugler har kommet ut av teltene og ser med spenning på de store dyra som nærmer seg. Jeg legger meg ned i gresset og lar dyra komme tett. Den nærmeste oksen stopper opp rett foran meg og skraper i bakken med ene forbeinet. «Det blir bra bilder av sånt,» tenker jeg og knipser. Flere kommer ut av teltene og får en spennende oppvåkning i møte med disse kjempene som nå står mitt inne i leiren. – En morgen vi aldri glemmer!
15 motorsyklister i 5.000 meters høyde
Jim Lindquist var reiseleder for «Verdens høyeste MC-tur». I tiden 16. juli til 1. august var 15 motorsyklister i Himalaya. Etter akklimatisering til høyden krysset de Himalaya fra lavlandet i syd over fem pass på rundt 5000 moh. mot den vestlige delen av den tibetanske høysletta.
Ut å leke
– Etter en frokost, lokalt brød med honning og jak- yoghurt skal vi «ut å leke». Leketøyene er 15 uregistrerte off road motorsykler, sandkassa er milevis med smale oversiktlige grusveier der vi kan kjøre som vi vil. Noen har mange års erfaring med mc-sport, som elsker å utfordre seg selv og motorsyklene i fri utfoldelse. Andre tar det mer med ro og nyter naturen i sitt eget tempo. Friheten på vidda med motorsykkel er en herlig opplevelse uavhengig av fart og erfaring.
Ville teste ut konseptet
– Hvordan kom dere på ideen til denne turen?
– Vårt lille reisebyrå Indian Adventures AS har i mange år arrangert turer i den indiske delen av Himalaya. På denne turen ville smake på livet på den tibetanske høysletta og nomadelivet. Kona Åshild og jeg var med på en tur sammen med noen av staben i HimalPartner i 2013 og besøkte Xining og Yushu og så på prosjektene. Året etter var jeg tilbake i Yushu for å bistå KVTC, en organisasjon som kombinerer arbeid med bærekraftig turisme og fagopplæring i de tibetanske områdene. Da reiste jeg sammen med lederen i KVTC, Tsultrim Dargye i fem uker og så etter hvert muligheten for å kunne arrangere en motorsykkeltur. Vi ville kombinere bærekraftig turisme med å gi råd og vink til gründere, teste ut nye homestays og se hvordan det ville fungere med vestlige turister i et område der hvite mennesker er like sjeldne som snøleopardene.
Alene i fjellet uten mat og telt
– En ting jeg fant ut at vi ikke skulle gjøre var å reise på hestetur innover i fjellet, ler Jim.
Jeg testet dette sammen med det som skulle være en guide og hestekar. Kort fortalt endte det med at jeg ble forlatt alene i fjellet uten mat og telt, – en nyttig erfaring for hva vi ikke skal begi oss ut på med en gruppe turister. Å bo hjemme hos tibetanere som ønsker å få en ekstra inntekt ved å leie ut et rom eller to, viste seg derimot å fungere fint.
En herlig gjeng
– Hvem er det som melder seg på en slik tur?
– En pilot-tur i så stor høyde, med høyeste sovested på 4600 moh og varierende grad av standard valgte jeg å markedsføre utelukkende til personer som har vært med Indian Adventures i Himalaya tidligere og som «har vært ute en vinternatt før». Turen ble fullbooket i løpet av en uke. Gruppa som var med, er en herlig blanding av mennesker. Kan nevne en kvinnelig lege på 74 år, et ungt par fra Harley Davidson-miljøet, en sivilingeniør som er ekspert på droneflyging og en samisk sjømann…
En herlig gjeng.
Fantastisk natur
– Yushu-området er høyt vakkert og vilt med store forskjeller på dag og nattetemperatur. Det ligger mildt sagt avsides til så det kreves en del for å arrangere turer der. Naturen er fantastisk og de som er villige til å betale prisen i form av tilstrekkelig dager med akklimatisering til høyden og som klarer seg med enkle kår får en helt fantastisk opplevelse på verdens tak.
– Våre erfaringer med turen har vært nyttige for fremtidige turer for oss, og også nyttig lærdom for Tsultrim og KVTC, med tanke på hva som må utvikles til andre typer turist næring. Både vi og Tsultrim hadde gjort det vi kunne for å forberede turen godt, så er det ting som vi må gjøre annerledes neste gang dersom det blir en tur. Vi hadde investert i 15 nye 250ccm offroad motorsykler, nye telt og madrasser til hver enkelt, kokeutstyr og en del annet som ikke er tilgjengelig i områdene vi reiste i. Dette fungerte fint. En utfordring var på det tekniske. Å få med en mer kompetent mekaniker, mer verktøy og deler er noe som må rettes på til neste gang.
Møte med mennesker
– Det som gjorde mest inntrykk er naturen og møte med menneskene, sier den fornøyde reiselederen. Å våkne etter en natt i telt på 4600 meters høyde og få med soloppgangen over rimkledde åser etter en kald natt og oppleve en flokk jakokser passere gjennom leiren er ett av mange uforglemmelige minner. Et annet minne er nomadefamilien som ba oss inn i teltet av jakull og laget te til oss i leirovnen fyrt med jakmøkk. Hele storfamilen viste oss sin gjestfrihet er et annet høydepunkt.
Et møte som vi også satte pris på var da vi ble bedt hjem til noen munker til te. Slike genuine møter i et område fritt for turister er ubeskrivelige, – virkelig et møte med en annen verden.
Lenke til Indian Adventures’ Facebookside. I.A. arrangerte verdens høyeste motorsykkeltur
< De to som hadde lagt opp turen sammen, Jim Lindquist og Tsultrim Dargye